U zagrebačkom kinu Tuškanac od 29. ožujka do 01. travnja, te u riječkom Art-kinu Croatia od 04. do 07. travnja održava se retrospektiva filmova prošle godine preminule belgijske redateljice Chantal Akerman, u organizaciji Multimedijalnog instituta, Francuskog instituta u Hrvatskoj, Veleposlanstva Kraljevine Belgije, Akademije likovnih umjetnosti, Art-kina Croatia, Hrvatskog filmskog saveza, Cinémathèque royale de Belgique i Wallonie Bruxelles International.
Imat ćemo priliku pogledati odabrane filmove redateljice koju kritika smatra jednom od najsmjelijih filmskih vizionarki, a čiji bogat i raznovrstan opus nadilazi jednoznačne stilske i žanrovske kategorije. Pod utjecajem filmova Jean-Luc Godarda zbog kojih je u rodnoj Belgiji upisala studij režije te eksperimentalnog filma (Michael Snow, Yvonne Rainer, Andy Warhol) s kojim se susreće po dolasku u New York ranih 1970-ih, Akerman svojim radom nastavlja preispitivanje naizgled zadanog okvira medija. U svojim se filmovima kreće na granicama između dokumentarnog i fikcionalnog, kaosa i kontrole, kretanja i statičnosti. U njima klasična narativna sredstva zamjenjuju karakteristični dugi kadrovi i statične perspektive, dok postepeno, repetitivno nakupljanje slika i svakodnevnih opažaja stvaraju poseban, duboko osoban filmski jezik. Akerman njime istražuje kategorije geografije i identiteta, mjesta i vremena, seksualnosti i subjektivnosti.
U više od četrdeset godina filmskog stvaralaštva, zaključenog filmom No Home Movie (2015.) kojeg smo gledali na prošlom Human Rights Film Festivalu, Akerman se igrala najrazličitijim formama i žanrovima, od eksperimentalnog hiperrealizma do narativno tradicionalnijih pa i komercijalnih pokušaja. Iako je sama redateljica izbjegavala smještanje u ikakve ladice, njezin se filmski opus može promatrati i kao meditacija o problematičnoj prirodi reprezentacijskih mogućnosti filma, posebno kad se radi o pitanju reprezentacije žena. U tom smislu najznačajniji film njezina opusa svakako je Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles (1975.), troipolsatno remek-djelo u kojem prati svakodnevne rituale u stanu zagonetne samohrane majke i prostitutke, a zbog kojeg je Akerman s 25 godina, koliko je imala kada ga je snimila, proglašena pionirkom feminističkog filma. Film briljantno portretira otuđenje, usamljenost i marginalizaciju, a specifičnom uporabom vremena stvara okvir u kojem preispituje i status nevidljivog ženskog rada, bio on kućanski ili seksualni.
Upravo o temi filmske reprezentacije ženskog rada govorit će Martina Vishmidt i Anthony Iles na predavanju Making Doing Nothing and Cleaning it All Up: The Artist as Housewife from Elizabeth Gurley Flynn to Chantal Akerman, koje će, u sklopu ove retrospektive, biti održano u Zagrebu 31. ožujka.
** RASPORED U ZAGREBU **
Kino Tuškanac
29.03. (utorak) – 19:00h
SOBA (LA CHAMBRE) [11′ / 1972. / DCP / nijemi]
JA, TI, ON, ONA (JE, TU, IL, ELLE) [86′ / 1974. / DCP / hrvatski i engleski titl]
30.03. (srijeda) – 19:00h
JEANNE DIELMAN, 23 QUAI DU COMMERCE, 1080 BRUXELLES [201′ / 1975. / DCP / hrvatski i engleski titl]
31.03. (četvrtak)
17:00h Martina Vishmidt & Anthony Iles: Making Doing Nothing and Cleaning it All Up – The Artist as Housewife from Elizabeth Gurley Flynn to Chantal Akerman [predavanje]
19:00h S ISTOKA (D’EST) [110′ / 1993. / Beta SP / bez dijaloga]
01.04. (petak) – 19:00h
ALMAYEROVO LUDILO (LA FOLIE ALMAYER) [127′ / 2011. / HD / hrvatski i engleski titl]
* ulaz na program u kinu Tuškanac je slobodan prvog dana (29.03. / utorak) a za ostale projekcije je ulaz 10kn
Program se odvija u okviru Mjeseca Frankofonije 2016, u suradnji Multimedijalnog instituta s Francuskim institutom u Hrvatskoj, Veleposlanstvom Kraljevine Belgije, Akademijom likovnih umjetnosti, Art-kinom Croatia, Hrvatskim filmskim savezom, Cinémathèque royale de Belgique i Wallonie Bruxelles International.
Program su podržali Hrvatski audiovizualni centar, Grad Zagreb, Grad Rijeka.