Multimedijalni institut u studenom 2015. objavljuje tri nova važna naslova: Franco Moretti – Buržuj – između povijesti i literature, Alain Badiou – Metafizika stvarne sreće i Dubravka Ugrešić – Karaoke kultura.
Franco Moretti – Buržuj – između povijesti i literature (prevela Iva Gjurkin)
Građanin… Još se donedavno ovaj pojam činio neophodnim za društvenu analizu; sada mogu proći godine a da ga nitko i ne spomene. Iako je kapitalizam moćniji no ikada, čini se da je njegovo ljudsko utjelovljenje nestalo. “Ja sam pripadnik građanske klase, osjećam se tako i odgojen sam u skladu s građanskim mišljenjima i idealima”, napisao je Max Weber 1895. Tko bi danas mogao ponoviti ove riječi? Građanska “mišljenja i ideali” – što je to uopće?
Ovako počinje Morettijeva studija buržuja/građanina u modernoj europskoj književnosti – vjerojatno najznačajnija recentna analiza donedavno dominantne kulture/klase, te uspona i pada njezine književnosti. Morettijeva galerija individualnih portreta isprepletena je s analizom ključnih riječi: “korisno”, “iskreno”, “efikasno”, “utjecajno”, “komfor”, “roba”, te s formalnim mutacijama medija proze. Od “radišnog gospodara” iz prvog poglavlja, preko ozbiljnosti devetnaestostoljetnih novela, konzervativne hegemonije viktorijanske Britanije, “nacionalnih malformacija” periferije Istoka i Juga te radikalne samokritike u Ibsenovim dramama, knjiga prikazuje grafikon nestalnosti građanske kulture/klase, istražujući njezine povijesne slabosti i korijene trenutne teorijske beznačajnosti.
Alain Badiou – Metafizika stvarne sreće (prevele Antonia Banović & Dora Held)
Nakon “Manifesta za filozofiju”, “Metafizika stvarne sreće” predstavlja jedan od najvažnijih kraćih programatskih spisa Alaina Badioua. Tekst u kojem ovaj veliki filozof na sebi svojstven način raspravlja o fenomenu sreće.
“Ukratko, ako je filozofija utemeljena na znanstvenim spoznajama, inovativnim umjetničkim djelima, revolucionarnim politikama i intenzivnim ljubavima, onda je ona metafizika sreće. U suprotnom nije ni vrijedna truda.”
Dubravka Ugrešić – Karaoke kultura
Esej “Karaoke kultura”, izvorno objavljen u zbirci “Napad na minibar” publiciramo zasebno da istaknemo njegov značaj – kako u dosadašnjim promišljanjima Dubravke Ugrešić, tako i u kontekstu analize umjetničke i kulturne proizvodnje u uvjetima digitalne tehnologije. Autorica, dobitnica “američkog Nobela”, prestižne Međunarodne nagrade za književnost – Neustadt započinje knjigu jasnom izjavom:
[…N]isam ljubitelj karaoka. Ovaj esej bio je ne samo zamišljen nego i napola napisan kada mi je palo napamet da potražim prave karaoke. Casablanca je najpopularniji karaoke bar u Amsterdamu, kažu. Moj pratilac i ja, dvoje neupućenih, došli smo tamo točno u osam, baš kao da se radi o kazalištu, a ne o baru. Casablanca je bila pusta. […] Na maloj pozornici s dva stajaća mikrofona dvije visoke i tanke cure tulile su neku holandsku pop pjesmu. Na televizijskim ekranima vrtio se koncert holandskih top pop-zvijezda. Mladi ljudi nadglasavali su svoje pjevače. Cure su se trudile zdušnije nego dečki, tako da mi se načas učinilo da ih na to primorava neki nevidljivi policajac. Bila je to zabava gluhog kolektivnog deranja, gluhog utoliko što nitko nikoga nije slušao. Amsterdam definitivno nije mjesto za karaoke inicijaciju. Ne znam zašto mi je uopće palo napamet da tražim karaoke u Amsterdamu, valjda zbog paradoksa, koji se ponekad potvrđuje kao istinit, da se svjetovi otvaraju tamo gdje to najmanje očekujemo.
Dubravka Ugrešić gostuje u MaMi u prosincu kada će održati seminar u sklopu Human Rights Film Festivala.
Knjige “Metafizika stvarne sreće” i “Karaoke kultura” objavljujemo u novoj ediciji “Prijatelji” u suradnji s Kulturtregerom (Booksa), dok knjigu “Buržuj – između povijesti i literature” objavljujemo u biblioteci past:forward, također u suradnji s Booksom te Kulturpunktom.