Kustosica Zdenka Badovinac u dijalogu s umjetnikom Romanom Uranjekom predstavit će izložbu Od Kapitala do kapitala— događaj zadnjeg desetljeća Jugoslavije koja predstavlja rad Neue Slowenische Kunsta (NSK). To je prva veća zajednička izložba Neue Slowenische Kunsta (NSK), otvorena ovog proljeća u Modernoj galeriji u Ljubljani.
Izložba u Modernoj galeriji prezentirala je rad svih osam skupina kolektiva NSK koji je osnovan 1984. godine. Osnivači NSK-a su: multimedijalna skupina Laibach (1980.), skupina vizualnih umjetnika Irwin (1983.), te kazališna skupina Gledališče Sester Scipion Nasice (1983-1987. ) Na dan osnivanja NSK sve su tri skupine ustanovile još i četvrtu skupinu, odsjek za dizajn Novi kolektivizem kojeg je sastavljao po jedan član iz svake od triju osnivačkih skupina te vođa skupine. Kasnije su se u okviru NSK oblikovali još Odsjek za čistu i praktičnu filozofiju, Retrovizija, Film i Graditelji.
Na jednoj razini umjetnički kolektiv NSK je barem prividno paradigmatična umjetnička skupina koja nastaje osamdesetih godina prošlog stoljeća, dok na drugoj, upravo NSK predstavlja najveću kritiku tada prevladavajućeg tipa postmoderne umjetnosti. Za razliku od postmodernih »kolažiranja« bez zauzimanja stava, NSK je ne samo zauzimao stavove unutar raspada socijalističkog društva i rađanja globalnog kapitalizma konkretnih društveno političkih odnosa, već je na to izazivao i svoju publiku, stvarajući alternativnu zajednicu koja je bila dio tzv. civilnog društva osamdesetih godina.
U prvom planu interesa NSK bio je odnos između umjetnosti i ideologije, koji je međutim prerastao kontekst raspada socijalizma, te je za svoju metu uzeo zapadni sistem umjetnosti i njegovu dominantnu terminologiju.
O ovoj izložbi, kao i istoimenoj konferenciji i opsežnoj knjizi u izdanju MIT Pressa, Zdenka Badovinac i Roman Uranjek govorit će iz perspektive promatrača, aktera i istraživača fenomena NSK.
Zdenka Badovinac je kustosica i kritičarka, od 1993. direktorica Moderne Galerije u Ljubljani, koja od 2011. obuhvaća dvije lokacije: Muzej moderne umjetnosti i Muzej suvremene umjetnosti Metelkova. Badovinac se bavi složenim procesima redefiniranja povijesti paralelnih avangardnih tradicija suvremene umjetnosti. Njezina prva izložba koja se bavila tim temama bila je Body and the East—From the 1960s to the Present (1998.), jedan od i danas najvažnijih pregleda istočnoevropske umjetnosti body arta i performansa. Badovinac je i pokretačica prve zbirke suvremene istočnoevropske umjetnosti, Arteast 2000+. Od 2010 do 2013. godine bila predsjednica CIMAM-a. Kustosica je brojnih izložbi suvremene umjetnosti: The Schengen Women, Galerija Škuc, Ljubljana, 2008; Museum of Parallel Narratives in the framework of L’Internationale, MACBA, Barcelona, 2011; Stopover 1:1, Museum of Contemporary Art Metelkova, 2013… Bila je kustosica Slovenskog paviljona na Venecijanskom bijenalu 1993, 1995, 1997 i 2005, te kustosica Austrijskog paviljona na Sao Paulo Biennialu 2002. godine.
Roman Uranjek je slovenski likovni umjetnik koji izlaže kao član grupe IRWIN, ali i samostalno. Uranjek je 1985. godine suosnovao skupinu Novi Kolektivizem čiji je član. 2002. godine pokrenuo je svoj projekt u progresu Barem jedan križ dnevno nakon 1.1. 2002.
Grupa IRWIN osnovana je u Ljubljani 1983. godine. Njezini članovi su: Dušan Mandič, Miran Mohar, Andrej Savski, Roman Uranjek i Borut Vogelnik. Zajedno sa glazbenom grupom Laibach, performerskom grupom Gledališče Sester Scipion Našice, kasnije poznatom kao Kozmokinetični kabinet Noordung i dizajnerskim odjelom Novi kolektivizam, IRWIN je jedna od temeljnih skupina u sklopu umjetničkog kolektiva Neue Slowenische Kunst (NSK). IRWIN je odan tzv. retro principu, koji “nije stil ili trend u umjetnosti već je princip razmišljanja, način ponašanja i djelovanja” (IRWIN). Početkom devedesetih umjetnički kolektiv NSK transformirao se iz organizacije u “Državu” u vremenu, u čijem okviru IRWIN djeluje kao sudionik, ali i kao kroničar vremena bilježeći i analizirajući procese koji sa nastali nakon pada socijalizma u Europi.
IRWINI su izlagali na brojnim samostalnim izložbama: Dreams and Conflicts, Kunsthalle Osnabrück, Osnabrück, 2015; Was ist Kunst Hugo Ball, Galerija Gregor Podnar, Berlin, 2013; Time for the New State and NSK Folk Art , Calvert 22, London, te grupnim izložbama Manifesta 9, Genk, 2012; The New International, Garage Center for Contemporary Culture, Moscow, 2014;Art Turning Left,Tate Liverpool, Liverpool, 2013; A Bigger Splash: Painting after Peformance Art, Tate Modern, London, 2012, Taipei Biennial, Taipei, 2010…
Program su omogućili:
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport Grada Zagreba
Ministarstvo kulture RH
Program Galerije Nova i udruge WHW podržavaju:
Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva
Zaklada Kultura nova
ilustracija: IRWIN skupina unutar izložbe “NSK od Kapitala do kapitala”, Moderna galerija, Ljubljana, 2015, fotografija: Dejan Habicht (ijubaznošću Moderne galerija, Ljubljana)