Promocija CD-a uz izvedbu Der Achte Tag

Silvio Foretić : Transakcije 1968.-1979.

 
— slobodan ulaz
 
2017. godine, pod uredništvom Višeslava Laboša, Multimedijalni institut je objavio disk s izborom elektroakustičkih djela Silvija Foretića Transakcije (1968-1979). Promocija izdanja obuhvaća izvedbu Foretićevog Osmog dana, za recitatora i elektroničku glazbu, u izvedbi Vilima Matule i Višeslava Laboša.

 
Mono-melodrama Osmi dan (ili u traženju bijele vječnosti), (izvornik – Der Achte Tag: oder auf der Suche nach der weissen Zeit), Foretić je okrunio svoj elektroakustički opus. Od 1974. godine do danas djelo nije izgubilo na svojoj aktualnosti, a izvodili su ga njemački i hrvatski glumci. „U djelu, glavni junak (očito neki skladatelj), prepričava svoj životni put, pri čemu pojedine postaje njegova umjetničkog razvoja odgovaraju razvojnim etapama novije glazbe, tako da čitava stvar, pogotovo prvi dio, predstavlja humoristično-satirični pregled novije glazbene povijesti. U drugom se dijelu pripovijedač sve više gubi u pseudoznanstvenim, nadrealističnim pa i suludim meditacijama. Iako je djelo u prvom redu literarno, glazba je ipak neizostavan sudionik dramskog zbivanja. Njezina je uloga višestrana: ponekad (ali rijetko) ona je ilustrativna, mnogo češće je ugođajno neutralna, no najčešće simbolična, tj. kao doživljaj vremena i prolaznosti.“ (S. Foretić)

 
 
Osmi dan (ili u traženju bijele vječnosti – (za recitatora i elektroničku glazbu)
– autor glazbe i teksta: Silvio Foretić
– recitator/glumac: Vilim Matula
– zvučna režija i produkcija: Višeslav Laboš

 
Silvio Foretić (1940.), je svoju karijeru započeo u Ansamblu za suvremenu glazbu 1963., gdje „…ponesen raznovrsnošću svoje umjetničke znatiželje … sklon šokiranju, nije izbjegavao ni apsurdnost nekih glazbenih rješenja, prelazeći ponekad i u lagodnost kabaretskog šansona…“, ustvrdio je Josip Andreis, što ga je dovelo i do elektroničkog studija u Kölnu 1966. godine. Na „Hochschule für elektronische Musik“ diplomirao je elektroničku glazbu 1974. godine kod Herberta Eimerta, te pohađao tečajeve kompozicije kod Karlheinza Stockhausena. Od 1974. do 2006. predavao je na Folkwang Hochschule u Essenu i Duisburgu. Ondje je 1982. utemeljio ansambl Fin de siècle — fin de millénaire s kojim je tijekom dvanaest godina priredio pedesetak koncerata suvremene glazbe. Jedan je od utemeljitelja i dugogodišnji predsjednik Hrvatske kulturne zajednice Colonia croatica u Kölnu. Nekoliko godina bio je član predsjedništva Kölnskog društva za novu glazbu. Djeluje kao skladatelj, tekstopisac i kao izvođač (dirigent, pijanist, pjevač) pretežno vlastitih djela.

više