Readymade gesta
Marcel Duchamp, jedan od utemeljitelja avangardne umjetnosti, 1935. godine je na Councours Lépine, sajmu inovacija, izložio niz predmeta pod imenom *Rotoreljefi* – dvanaest kartonskih diskova oslikanih spiralnim motivima u tehnici litografije koji bi pri rotaciji stvarali optičke iluzije. Iako je za izložak dobio počasni spomen u kategoriji industrijske umjetnosti, sam proizvod se pokazao neuspješan: dva diska je prodao prijateljima, a jedan posjetitelju. Duchamp je inicijalno proizveo 500 kompleta *Rotoreljefa*, od kojih je 300 nestalo u Drugom svjetskom ratu, a rijetki primjerci su sačuvani za kasnije generacije.
Na Interliberu, sajmu knjiga, izlažemo elektroničku publikaciju Ubu@50. UbuWeb (ubu.com) najveći je mrežni arhiv avangardne umjetnosti. Elektronička publikacija Ubu@50 sadrži tekstove o UbuWebu, digitalnu knjižnicu referenci koji se koriste u tekstovima te kompletan arhiv UbuWeba.
Krhki arhivi
UbuWeb je prije dvije godine navršio 25. rođendan. Otkako je interneta kao globalnog masovnog medija, američki konceptualni umjetnik Kenneth Goldsmith sâm, koristeći rudimentarni HTML kôd i ne pitajući za dopuštenje, skuplja, organizira i daje pristup inače teško dostupnim djelima eksperimentalnog filma, video umjetnosti, suvremenog kazališta, konceptualne poezije i konkretne glazbe. Godinama prije no što su muzeji i arhivi suvremene umjetnosti počeli digitalizirati građu iz svojih depoa, Ubu je bio mjesto otkrivanja važnih djela kulturne povijesti i potencijalno kulturne budućnosti. Međutim, u vremenima digitalnih platformi, nadzora i restrikcija intelektualnog vlasništva dragocjeni arhivi poput Ubua mogu nestati preko noći. Kao što su Custodians.online svojedobno naspisali u čestitci Ubu za 20. rođendan:
> Everything is temporary, even after 20 years. Servers crash, disks die, life changes and shit happens. Care and redundancy is the only path to longevity.
U čestitci smo pozvani, mi ljudi koji brinemo, da nađemo svoje Ubue. Krhkost dragocijenih arhiva zahtijeva da zazrcalimo jedni druge u solidarnosti. Distrirbuirane tehnologije solidno automatiziraju alokaciju resursa u svijetu korporativnih servisa. Međutim, sudbina zajedničkih resursa tada ovisi o tehnološkim gigantima. Otporni zajednički arhivi do kojih nam je stalo distribuiraju se pak jednostavnim gestama i tehnologijama koje nas služe već desetljećima. Distribuirane mreže servisa traže mašine, distribuirane mreže kulturnih artefakata traže ljude.
Ubu@50
Stoga, oni koji brinu, naći će 3TB tvrdog diska i na Interliberu će dobiti priliku da na taj disk presele zrcalnu kopiju Ubua. Do pedesetog rođendana imat ćemo pedeset zrcalnih kopija!
S Ubu@50 pitamo se kako bi treba izgledati budućnost koja bi omogućila da Ubu i drugi autonomni digitalni arhivi opstanu narednih četvrt stoljeća. Kakvu budućnost možemo zamisliti za avangarde u uvjetima sveprisutnih digitalnih infrastruktura, intenzivne primjene umjetne inteligencije i tehnoloških odgovora na društvene i ekološke krize? I obratno, kakvu budućnost možemo zamisliti za društva iz rakursa održivog korištenja tehnologija, radikalnih avangardnih gesti i zajedničkih dobara kakvo su nastajali u digitalnoj kulturi u prethodnih četvrt stoljeća?
—
Ubu@50 – 50 Ubua dio je programa Multimedijalnog instituta “Javna knjižnica” i aktivnost projekta “Peripheral Visions” – partnerskog projekta kojeg organizacije EIPCP, Kontrapunkt, Kuda.org, Kulturtreger, Maska i Multimedijalni institut uz podršku Evropske unije. Program “Javna knjižnica” podržava Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske.
“Financijski poduprla Evropska unija. Stavovi i mišljenja izneseni u projektu stavovi su i mišljenja onih koji ih iznose, a nu nužno stavovi i mišljenja Evropske unije ili Evropske agencije za obrazovanje i kulture. Evropska unija i Agencija ne odgovaraju za njih.”