Filmske projekcije

Glitch film: Umjetnost greške

Fu:bar/expo & Multimedijalni institut organiziraju večer besplatnih filmskih projekcija!

• Ejla Kovačević [HR] & Dmitry Frolov [RU] – GLITCH FILM: UMJETNOST GREŠKE •

Povijest filma neodvojiva je od povijesti tehnologije. Svaki novi tehnološki izum filmašima pruža priliku za nove narativne i estetske pristupe. Kreatori komercijalnih filmova s entuzijazmom uče i primjenjuju ove tehnologije, postupno se krećući prema savršenstvu i formirajući kanon velikih imena. Međutim, tome se uvijek suprotstavljaju buntovni istraživači koji dovode u pitanje konvencionalnu upotrebu medija i nude alternativnu viziju filma. Njihove subverzije mogu biti politički motivirane i odražavati aktualna svjetska zbivanja (kao u slučaju dadaističkih ili aktivističkih filmova) ili se buniti protiv tradicionalnog filmskog aparata (kao u slučaju strukturalnog filma), ali gotovo uvijek niječu bezuvjetno dobro linearnog napretka koji karakterizira mainstream filmsku industriju. Odbijajući to prihvatiti, mnogi eksperimentalni autori okreću se idejama o nesavršenosti, pogrešci ili zastarjelosti svojstvenim svakoj tehnologiji. Podrivajući pozitivističko shvaćanje povijesti i stvarnosti, ovaj pristup omogućuje uvid u to da u svijetu postoji kontingencija koja ne ulazi ni u jedan okvir i koja predstavlja možebitni spas u vrijeme globalne krize.

Jedan od najistaknutijih oblika takve subverzivne prakse je umjetnost glitcha koja istražuje diskurse oko elektroničkih tehnologija i dovodi u pitanje mitove o njihovoj stabilnosti, ideološkoj neutralnosti i savršenosti. Destabilizirajući i dezintegrirajući sliku uporabom raznih algoritamskih alata ili fizičkom manipulacijom uređaja, glitch umjetnici razotkrivaju materijalnost medija i njihov utjecaj na društvo. Rosa Menkman, primjerice, u radu Propast PAL-a koristi tehnike databendinga i metaforu anđela povijesti Waltera Benjamina kako bi pobliže promotrila prijelaz s analogne na digitalnu televiziju koji se dogodio neprimjetno i preko noći. Oslanjajući se na Benjaminovo razumijevanje melankolije, Jon Rafman pak u filmu Shadowbanned govori o promjenjivoj percepciji povijesti, vremena i stvarnosti u hiper-ubrzanom digitalnom dobu. Srodan arheološki pristup mediju može se primijeniti na mnogo ranije tehnologije pokretnih slika, kao što je to vidljivo u filmu Plamen Samija van Ingena koji se bavi nitratnim celuloidnim filmom uništenim vatrom i vremenom.
S druge strane, mnogi glitch umjetnici koriste tehnologije suprotno njihovoj predviđenoj svrsi s ciljem kritičkog propitivanja te razotkrivanja njihovih ograničenja i latentnih ideologija.

Navedeni pristup nalazimo u desktop dokumentarcu Graysona Earlea Zašto se policajci međusobno ne tuku?, koji pokazuje logiku policijskog nasilja ugrađenu na razini koda u GTA 5 videoigri. Sličan kritički stav nudi Riar Rizaldi u svojim Bilješkama Goga Magoga, čije jezive, umjetnom inteligencijom generirane slike prokazuju izrabljivačku narav transancionalnih tehnoloških korporacija.

Spomenuti radovi, kao i drugi, dio su prikazivačkog programa GLITCH FILM: UMJETNOST GREŠKE, čiji cilj je prikazati različite oblike glitch umjetnosti, u širem smislu shvaćene kao produktivne kritičke i formalne strategije koja valorizira grešku, zastarjelost i nekonvencionalne uporabe medijskih tehnologija.
(Dmitry Frolov, Ejla Kovačević)

PROGRAM:
Propast PAL-a (Rosa Menkman, 2010, 8′, NL)
Plamen (Sami van Ingen, 2018, 15′, FI)
Shadowbanned (Jon Rafman, 2018, 8′, CA)
Zounk! (Billy Roisz, 2012, 6′, AT)
Zašto se policajci međusobno ne tuku? (Grayson Earle, 2021, 9′, USA)
Bilješke Goga Magoga (Riar Rizaldi, 2022, 20′, ID)
Unutarnje predgrađe (Pekka Sassi, 2009, 11′, FI)

KUSTOSI:
Dmitry Frolov (1988., Kaliningrad) je filmski kustos i istraživač u polju eksperimentalnog filma. Studirao je kulturalne studije pri ruskom državnom sveučilištu za humanistiku te filmsko programiranje i kuriranje pri Birkbecku, Sveučilište u Londonu. Od 2017. do 2022. godine radio je kao kustos na Međunarodnom festivalu eksperimentalnog filma u Moskvi. Kurirao je brojne projekcije, panele, izložbe i performanse te surađivao s međunarodnim festivalima i kulturnim institucijama poput Festivala kratkometražnog filma Oberhausen, e-flux, Pushkin House (London), Kunstnernes Hus (Oslo) i brojnim drugim. Živi i radi u Berlinu.

Ejla Kovačević (1989.) nezavisna je filmska kritičarka, kustosica i istraživačica u polju umjetničkog i eksperimentalnog filma. Stalna je suradnica i kustosica na Festivalu eksperimentalnog filma i videa 25 FPS, članica selekcijske komisije Međunarodnog festivala analognog eksperimentalnog filma Kinoskop (Beograd, Srbija) te filmska kustosica na /’fu:bar/ Glitch Art Festivalu u Zagrebu. Od 2011. članica je filmskog laboratorija Klubvizija (Zagreb) u sklopu kojeg organizira brojne projekcije, radionice i predavanja o analognoj filmskoj praksi. Magistrirala je francuski jezik (Sveučilište Sorbonne Nouvelle – Paris 3) i komparativnu književnost (Filozofski fakultet u Zagrebu).

Program je podržan financijskim sredstvima Hrvatskog audiovizualnog centra, Grada Zagreba i Zaklade kultura nova.

više