Društvena imaginacija Jugoslavije

O “Potrošenom socijalizmu” Branislava Dimitrijevića

 
Predstavljanje knjige Branislava Dimitrijevića “Potrošeni socijalizam – Kultura, konzumerizam i društvena imaginacija u Jugoslaviji (1950-1974)”, u izdanju Fabrike knjiga i Peščanika.

 
Uvodno izlaganje autora uz komentare Dubravke Sekulić i Igora Markovića.

 
Doba socijalističke Jugoslavije danas se u pravilu doživljava ili kao period relativnog ekonomskog blagostanja i društvene sigurnosti ili kao period ideološkog jednoumlja, političke neslobode i ekonomske neodrživosti. Oba su pogleda posljedica ideoloških procesa “postkomunističke” ekonomske i političke tranzicije, a posebno specifičnosti tranzicije u zemljama bivše SFRJ. Polazeći od teze da je epoha “postkomunističke tranzicije” u SFRJ zapravo već bila počela nizom ekonomskih reformi još od druge polovine pedesetih godina, Dimitrijević zagovara kritičko prevazilaženje “totalitarne” ali i “jugonostalgičarske” paradigme u nastojanju da se jugoslovenska socijalistička imaginacija, a posebno kulturna, reartikulira na ruinama njenog tranzicijskog sloma. Upravo na polju kulture, kao jedne od osnovnih formi društvene samointerpretacije, Dimitrijević pokazuje da “socijalistička Jugoslavija nije bila “društveni eksperiment” kako se najćešće govori, već složeno i osetljivo društveno postajanje u kom su antogonizmi i protivrečnosti bili aspekt društvene dinamike, a ne znaci unapred ušančenih polarizacija.”

 
Branislav Dimitrijević je profesor teorije i povijesti umjetnosti na Visokoj školi za likovnu i primenjenu umetnost u Beogradu. Autor je i koautor knjiga i izložbenih kataloga o modernoj i suvremenoj umjetnosti “O normalnosti. Umetnost u Srbiji 1989-2001” (2005), “Ovo nikad nije bilo. Predrag Nešković” (2014), “Protiv umetnosti. Goran Đorđević – Kopije” (2014). Dva puta je bio kustos paviljona Jugoslavija na venecijanskom Biennalu (2003., 2009.), a s Branimirom Stojanovićem i Branislavom Anđelković osnovao je i vodio “Školu za istoriju i teoriju umetnosti/slike” (1999-2002). Stalni je suradnik beogradskog Muzeja savremene umetnosti, u kojemu je, između ostaloga, bio i kustos izložbi “Konverzacije” (2001), “Situated Self: Confused Compassionate, Conflictual” (2005) i “U raskoraku – Izmeštanje, saosećanja i humor u savremenoj umetnosti u Britaniji” (2007), a od brojnih drugih kustoskih projekata posebno se ističu “No Network” (2011) i “Gud Lajf” (2012).

 
 

* događanje u suradnji s Institutom za suvremenu umjetnost iz Graza, IZK
više