X

Kino emancipacije

Kino emancipacije, II. ciklus , (3): “Bringing Up Baby”

15.11.2016, 20:30h @ MaMa

Na po─Źetku vidimo ─Źovjeka u pozi Rodinovog Mislioca: to je paleontolog David (Cary Grant), potpuno posve─çen svome poslu kojega ─Źini sastavljanje kostura brontosaura. Prekida ga isklju─Źivo zato ┼íto mora oti─çi na sastanak s odvjetnikom potencijalne donatorice njegovog muzeja, bogata┼íice Elizabeth Vance. Me─Ĺutim, poslovni sastanak propadne jer Davida omete mlada Susan (Katharine Hepburn) za koju se ispostavlja da je Elizabethina ne─çakinja. ┼Żele─çi mu se iskupiti, ona ga vodi u tetinu ladanjsku ku─çu u Connecticutu. U automobilu im dru┼ítvo prati Baby, leopard koji je Susan dobila na dar od brata. Impulzivna, nepredvidiva Susan izlu─Ĺuje uko─Źenog Davida. Ipak, uspijevaju do─çi na odredi┼íte, ali tamo Elizabethin terijer ukrade Davidu posljednju kost njegova brontosaura te izgube leoparda. Nakon toga se otisnu u ivanjsku no─ç, lutaju po ┼íumi u freneti─Źnom tempu te, poslije puno peripetija, padaju jedno drugom u zagrljaj. Na kraju vidimo par u pozi Rodinovog Poljupca.
 

Kraj u ┼żanrovski tipi─Źnom pastoralnom ambijentu takozvanog zelenog svijeta omogu─çen je Davidovom promjenom pona┼íanja, ┼żivotnih o─Źekivanja i pristajanjem uz Susan te film, kako primje─çuje Bruno Kragi─ç, razvija gotovo alegorijsku shemu povezivanja protagonista, preobra─çenja i pomirenja. Ne┼íto je te┼że shvatiti za┼íto ga Stanley Cavell uvr┼ítava u ┼żanr ÔÇťkomedije ponovnog vjen─ŹanjaÔÇŁ: na┼ía se junakinja i junak tek upoznaje te se par konstituira pred na┼íim o─Źima. Cavellovo gramati─Źki rogobatno obja┼ínjenje je neuvjerljivo, ali ipak zanimljivo: Susan i David kao da su proveli ivanjsku no─ç ne zaljubljuju─çi se na prvi ili na drugi pogled, nego postaju─çi jedno drugom dje─Źja simpatija, izmi┼íljaju─çi za sebe zajedni─Źku pro┼ílost kojoj mogu po┼żeljeti ostati vjerni. Kona─Źna odluka o skorom vjen─Źanju je potvrda vjernosti toj zama┼ítanoj zajedni─Źkoj pro┼ílosti: razrje┼íenje je tu da vrati par u odre─Ĺeni trenutak njihovog zajedni─Źkog ┼żivota. Nije potreban nikakav novi zavjet, dovoljno je samo nastaviti tamo gdje su bili prekinuti. Ne radi se o tome da se po─Źne nanovo, nego da se nastavi, da se prona─Ĺe i slijedi izgubljena nit. Vjen─Źanje Susan i Davida ─çe biti pravo vjen─Źanje. A zapravo se mogu vjen─Źati samo oni koji su ve─ç vjen─Źani. Zakon ┼żanra, ta stra┼ína istina, kao i u istoimenom McCareyjevom filmu, ka┼że sljede─çe: spoznaja da si vjen─Źan nastupa tek uvi─Ĺanjem da se ne mo┼że┼í tek tako razvesti, odnosno da se ne mo┼że┼í osloboditi od svog partnera. Ako je ljubav sretna, onda je ova spoznaja pra─çena smijehom.
 

Zvu─Źi nevjerojatno da je ovaj film komercijalno podbacio na otvaranju 1938. godine: Katharine Hepburn je bila ozna─Źena kao “box office toksin” od strane kinoprikaziva─Źa diljem zemlje te se privremeno vratila na brodvejske daske. Danas se Silom dadilja (Bringing up Baby) smatra remek-djelom screwball komedije: doista je te┼íko ostati hladan na kemiju izme─Ĺu Caryja Granta i Katharine Hepburn koji briljiraju pod majstorskom re┼żijom Howarda Hawksa. Oni svoje scene dijele s veli─Źanstvenom zvjerkom, leopardicom Nissom. U jednoj od tih scena, Grant kona─Źno shva─ça koliko u┼żiva u onom ┼íto mu se ─Źinilo skretanjem s utabanog puta, i govori Hepburn: “Nikad se nisam bolje zabavljao!”
 

Fikcija nikad nije zvu─Źala istinitije.